Et grundlæggende princip i distribueret ledelse er, at virksomheden drives ud fra faglighed.
Det betyder, at medarbejdere og ledere skal kunne henvende sig direkte til hinanden på kryds og tværs i organisationen uden først at skulle have tilladelse/billigelse fra en chef, som det sker i gammeldags hierarkiske systemer.
Umiddelbart kan det måske føre til bekymring for, at der hives i en som medarbejder fra mange sider, eller at der i en afdeling ikke er de forventede ressourcer til at gennemføre en opgave.
Imidlertid skal den distribuerede ledelse netop ruste den enkelte medarbejder til at være en del af de overordnede overvejelser om prioritering af opgaver. Herudover vil effekten også være, at der leveres mere på tværs – man både giver mere og får mere i det tværgående samarbejde.
Det gælder også repræsentation af virksomheden udadtil. Når ledelsen distribueres, er det en logisk følge, at fagmedarbejdere kan repræsentere virksomheden udadtil. Det kan kræve politisk forståelse, som der
selvfølgelig skal sikres. Og det kan betyde, at en medarbejder på et eksternt møde må sige, at det skal jeg lige hjem i organisationen og afklare. Dette er helt legitimt, og ledere kommer også ofte i den situation.
Ved at distribuere kontakten udadtil til møder og i medier får virksomheden langt flere eksterne kontaktflader og alliancemuligheder.
- Gør dig i stand til at træffe bedre beslutninger, hurtigere.
Copyright BSHUS © Alle rettigheder forbeholdes